معاونت پژوهش مدرسه علمیه مرند

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

برگزاری جلسه دفاعیه اسفند94

04 اسفند 1394 توسط ناطق اینانلو

جلسه دفاعیه تحقیق پایانی خانمها
مرتضوی با موضوع فلسفه آفرینش در فلسفه ملا صدرا به راهنمایی آقای حسینی
نصیری با موضوع حقوق اقلیت های اهل کتاب در اسلام به راهنمایی خانم عابدینی
استاد داور: آقای یوسفی
زمان:پنجشنبه6 اسفند ساعت 9 صبح
مکان : جلسه دفاعیه مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) مرند
حضور طلاب علاقمندآزاد است.

 نظر دهید »

تمدید هشتمین جشنواره علامه حلی

30 آذر 1394 توسط ناطق اینانلو


هشتمین جشنواره علامه حلی تمدید شد


مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به هشتمین جشنواره علامه حلی(ره) تا 30 دی تمدید شد.
آدرس پستی دبیرخانه‌های استانی  آذربایجان شرقی:جشنواره علامه حلی(ره)
تبریز، بلوار 29 بهمن، طبقه دوم کتابخانه ولی‌عصر(عج)، مدیریت حوزه علمیه آذربایجان شرقی

 نظر دهید »

آغاز ولایت امام زمان,امامت حضرت مهدی

29 آذر 1394 توسط ناطق اینانلو

ولایت امام زمان,امامت حضرت مهدی

ای نعمت باطنی عالم مهدی وی نور دل نبی خاتم، مهدی تکمیل نموده رب به تو نعمت ها ای نعمت جاری دمادم ، مهدی // سالروز آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، تبریک و تهنیت //

آقا ردای سبز امامت مبارکت

پوشیدن لباس خلافت مبارکت

ای آخرین ذخیره زهرایی حسین

آغاز روزگار امامت مبارکت

آغاز ولایت و تاجگذاری حضرت ولیعصر مبارک

 نظر دهید »

معجؤه نور (امام عسكري پيشواي يازدهم)

28 آذر 1394 توسط ناطق اینانلو

مردم قم و پناه بردن به پيشواى نور
در زمان امام حسن عسكرى عليه السلام شخصى به نام ((ابن بغا)) بود. او از طاغوت هاى زمان
بود و يكى از فرماندهان بنى عباس به شمار مى رفت، بسيارى از بى گناهان را كشت و هرگز از
جنايت و ستمگرى دريغ نورزيد. متون تاريخى حكايات غريبى از او نقل كرده اند از آن جمله آمده
است:
حكام بنى عباس او را به قم فرستادند تا مردم قم را گوش مالى دهد. او پيش ‍از ورود به قم به
يكى از شهرها رفته بود و با مردم آن شهر جنگيد و بر آنها مسلط گرديد و سه روز شهر را براى
ارتش خود مباح اعلام كرد(!!!)
نوشته اند: تا زمان ماءمون از اهل قم ماليات مى گرفتند؛ مالياتى كه گرفتن آن حرام بوده و مى
باشد، مقدار مالياتى كه از اهل قم مى گرفتند دو ميليون دينار (معادل دو ميليون راءس گوسفند)
بود و ساليانه از آنان گرفته مى شد.
آنان خواسته بودند تا حاكم مركز درآمدشان را برآورد كند و بر اساس آن ماليات بگيرد، آنان پرداخت
اين مبلغ را خارج از توان خود اعلام كردند.
روشن است كه تعيين چنين مالياتى از ديگر موارد ستمگرى عباسيان بود كه به نام اسلام بر مردم
روا مى داشتند.
ماءمون از اين كه مردم قم اين گونه برخورد كردند، سخت برآشفت، لذا طاغوتى را فرستاد و آن
ظالم عده اى از مردم را كشت و دستور داد از آن سال به بعد هفت ميليون دينار پرداخت كنند.اين
ماجرا گذشت تا اين كه متوكّل عباسى در زمان امام حسن عسكرى عليه السلام ابن بغا را به قم
فرستاد. تمام اين داستان در كتاب هاى تاريخى از جمله در ((منتهى الآمال)) آمده و از حكايات
عبرت آموز است كه قرآن كريم با اشاره به ماجراهايى همانند آن مى فرمايد:
لقد كان فى قصصهم عبرة لاءولى الاءلباب
بنا به نقل تاريخ، مردم قم به امام حسن عسكرى عليه السلام عرض حال نموده و گفتند:
اى فرزند رسول خدا! اگر ابن بغا به قم برسد هيچ چيزى را سالم نخواهد گذاشت، زيرا با آمدن به
شهر قم، مردم را از دم تيغ گذرانده، به نواميس ‍مردم دست اندازى كرده، دارايى هاى مردم را
غارت كرده و مزارع را به آتش ‍مى كشد و جز جنايت كار ديگرى صورت نمى دهد.
مردم در عرض حال خود از خدمت امام عليه السلام خواستند كه به دادشان برسد.
در روايت ديگرى آمده است: حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام دعايى دارند كه آن را به
اهل قم تعليم فرمودند تا بخوانند. اهل قم نيز آن دعا را خواندند.
ابن بغا به قم آمد، ولى پس از توقف مختصرى به سرعت از آن عبور كرد، در حالى كه قم بهترين
شهرى بود كه در مسيرش واقع شده بود، از جاهاى ديگرى هم عبور كرد و بسيارى از اهالى آن
شهرها را كشت و دست به غارتگرى زد و آن مردمان هم افراد بيچاره و مظلومى بودند، اما به
سراغ اهل بيت عليهم السلام نرفته بودند.
بنابراين، تنها راه نجات بشر توسل به خدا و پيامبر و حب اهل بيت عليهم السلام است كه چنانچه
انسان وقتى در اين راه گام نهاد، از جمله نجات يافتگان مى شود، چرا كه خدا برترين و قادرترين
ياور و سرپرست است و اهل بيت عليهم السلام بهترين راهنما و منجى هستند.
طاليه مغنيه مى نويسد:
منصور دوانقى خودش يك هزار نفر يا بيشتر، از فرزندان على و فاطمه عليهماالسلام را كشت و
ديگر عدد و آمار مقتولين شيعه به دست او به اندازه اى بود كه به شمار درنيامد.

 نظر دهید »

دفاعیه برگزار شده تحقیقات پایانی

28 خرداد 1394 توسط ناطق اینانلو

جلسات دفاعیه برگزار شده تحقیقات پایانی مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)مرند
22/3/1394 روز جمعه سالن اجتماعات مدرسه

ردیف نام و نام خانوادگی موضوع تحقیق پایانی استاد راهنما امتیاز کسب شده
1 مینا حسن¬زاده محبوبان خدا در قرآن خانم فاطمه صادق¬نژاد 19
2 فریده احمدی تازه کند جايگاه گفتگو درسبك زندگي¬اسلامي آقای سعید بهشتی نیا 19/30
3 لیلا باوفایی جامعه مطلوب اسلامی ازدیدگاه قرآن خانم منور اژدری 19
4 رقیه بابایی بررسي آيات دعايي در قرآن آقای حسین علیپور یگانه 18/70

 نظر دهید »

شرکت خواهران در جشنواره علامه حلی

24 اسفند 1393 توسط ناطق اینانلو

هوالحق
با تشکر از خواهرانی که در فراخوان هفتمین جشنواره علامه حلی شرکت نمودند:
اسامی خواهران و امتیاز کسب شده در ارزیابی اجمالی این فراخوان
تحقیقات پایانی
ردیف نام و نام خانوادگی عنوان تحقیق پایانی امتیاز کسب شده
1 ژاله برکند بررسی رابطه قیام امام حسین (ع) با امام زمان(عج) 78
2 رقیه حسن زاده نقش رسانه ها در تربیت مذهبی نوجوانان 85
3 پرستو برزگر بررسی تطبیقی آموزه¬های اخلاقی در سور مکی و مدنی(ارتباط با خالق) 84
4 سکینه وحدتی تغییر ارزشها و قیام عاشورا 82
5 فاطمه نجفی راههای مقابله بافعالیتهای ضد مهدویت در فضای مجازی 80
6 سولماز حسین نژاد تحریفات شکلی و محتوایی عاشورا 94
7 سمانه عبدالحسین زاده نقش سبک زندگی اسلامی در سلامت جسمی انسان
86
8 صغری حمیدوند کلیدهای بهشت در قرآن
88
9 فاطمه حسینی شخصیت زن در قرآن
66
10 فاطمه صدیقی نقش باورهای مذهبی در سلامت روان
64

مقالات
ردیف نام و نام خانوادگی عنوان مقاله امتیاز کسب شده
1 سیده عبدی چشم زخم از حقیقت تا پندار 82
2 سیده عبدی مشروعیت نذر 90.5
3 پرستو برزگر جستاری پیرامون ترجمه یا نقل معانی قرآن 78
4 پرستو برزگر جستاری پیرامون دلایل تحریف ناپذیری قرآن
74
5 رحیمه فتحعلی زاده نقش زن مسلمان در اقتصاد مقاومتی
14
6 بتول نوری دفاع مقدس
81
6 رویا غفرانی تفاوت شیعه و سنی در نماز
49
7 ربابه فتحعلی زاده بررسی مفهوم و مصداق خسران در آیات و روایات
77
8 اعظم زینتی ادب از دیدگاه قرآن
62
9 افسانه پاک نسب علم اخلاق اسلامی و اخلاق عملی
53
10 زهرا حسینی نقش اخلاص در کمال انسان
78
11 فریبا محمدیان بررسی آسیب¬های اجتماعی و فرهنگی در استفاده نامناسب از تلفن همراه و راهکارهای بهره گیری مناسب از آن 85
12 زینب عبدی
نماز در جلد اول تفسیر المیزان 60
13 مهناز سلمانی
اسراف در قرآن 60
14 فرانک ساعی
فرهنگ نماز و راهکار ترویج آن 53

تحقیقات و مقالاتی که امتیاز آنها بالای 75 است به ارزیابی تفصیلی راه یافته اند.از بین شرکت کنندگان دو نفر از خواهران حائز رتبه گردیدند.

 1 نظر

فراخوان مقاله

15 دی 1393 توسط ناطق اینانلو

 نظر دهید »

فراخوان مقاله

15 دی 1393 توسط ناطق اینانلو

فراخوان مقاله

 نظر دهید »

حجاب نمادی از انتظار

14 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

حجاب نمادی از انتظار
یکی از ویژگی های بارز یک زن مسلمان و منتظر رعایت حجاب اسلامی است. زن باایمان و منتظر با پیشه ساختن عفت و حجاب، ضمن تأمین سلامت جامعه سعی می کند به چنان درجه ای از تعالی و تکامل نایل آید که افتخار منتظر حقیقی بودن را داشته باشد و بااثبات این مطلب که با اتصال به راه ولایت و با پیروی از فاطمه زهرا که خود تجسم عینی عفت و حجاب بود، به خودباوری و تعهد رسیده، و با انتخاب ظاهری پاک و معنوی علاوه بر باطنی مطهر و روحانی، بسان سربازی وفادار و متعهد آمادگی خویش را در جهت شرکت در انقلاب عظیم مهدوی اعلام می نماید.علاوه بر آن، زن منتظر در صحنه عمل به اوامر الهی، به دیگرسازی نیز می پردازد. لذا در عصر کنونی، که هر روز شاهد زنانی بدحجاب با قیافه ای بزک کرده که آگاهانه یا از روی نادانی به ترویج و اشاعه فرهنگ مبتذل و منحط بیگانه می پردازند و در ملأ عام ظاهر گشته و جوانان را به سوی پرتگاه های سقوط و تباهی می کشند، بر زنان مؤمن منتظر است که با پرداختن به امر معروف و نهی از منکر از فساد جامعه جلوگیری نمایند.
زنان فرزانه و اندیشمند جامعه اسلامی باید با ترویج و تبلیغ هرچه بیشتر دین، خودباوری و معنویت را در بین سایر زنان تقویت نمایند و به آنان تفهیم کنند که مادامی که قلب و روح را از انواع گناهان پاک نسازند و ظاهر خویش را نیز مطابق به فرامین الهی درست ننمایند، لیاقت یاری گری و عنایت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) از ایشان سلب خواهد شد و هر روز بلکه هر لحظه بر فاصله آنان با جان عالم خلقت، مهدی موعد (عجل الله تعالی فرجه) افزوده خواهد شد. لذا دست یافتن به فیض عظیم یاوری و دیدار روی دوست، تهذیب نفس و خودسازی و دیگر سازی می طلبد.
امتیاز دیدار امام مهدی برای زنان منتظر
بدون شک اگر زنان مسلمان ویژگی های یک منتظر واقعی را که مختصری از آن را ذکر نمودیم در خود پیاده کنند لیاقت دیدار جمال نازنین حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه) را پیدا خواهند کرد. همچنانکه داستان های بسیاری از زنان مؤمنه و صالح که حضرتش را ملاقات نموده اند نقل کرده اند. این داستان ها در کتاب های بسیاری از جمله برکات حضرت ولی عصر (حکایات العبقری الحسان)
ملاقات با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) ملاقات بانوان با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) (که در این کتاب 53 داستان از زنان مؤمنه ای که موفق به دیدار امام زمان گشته اند ذکر شده است) آمده اند.در این جا داستانی را از کتاب ملاقات بانوان با امام زمان تحت عنوان ملاقات دختر آقای حاج شیخ محمد علی اراکی، نقل می کنیم:
آیت الله آقای حاج شیخ «محمد علی اراکی» یکی از علماء بزرگ حوزه علمیه قم است، که کسی در تقوی و عظمت مقام علمی اش تردید ندارد. ایشان در شب سه شنبه 26 ربیع الثانی 1393 برای مؤلف کتاب گنجینه دانشمندان فرمودند: «دخترم که همسر حجت الاسلام آقای حاج سید اراکی است می خواست به مکه مکرمه مشرف شود و می ترسید نتواند در اثر ازدحام حجاج طوافش را کامل و راحت انجام دهد. من به او گفتم: اگر به ذکر «یا حفیظ یا علیم» مداومت کنی خدا به تو کمک خواهد کرد. او به مکه مشرف شد و برگشت. در مراجعت یک روز برای من تعریف می کرد که من به آن ذکر مداومت می کردم و بحمدالله اعمالم را راحت انجام می دادم تا این که یک روز در موقع طواف جمعی از سودانیها، ازدحام عجیبی را مشاهده کردم. قبل از طواف با خود فکر می کردم که من امروز چگونه در میان این همه جمعیت طواف کنم؛ حیف که من در این جا محرمی ندارم تا مواظب من باشد و مردها به من تنه نزنند، ناگهان صدایی شنیدم که: کسی به من می گوید: متوسل به امام زمان (علیه السلام) بشو، تا بتوانی راحت طواف کنی؛ گفتم: امام زمان کجاست؟ گفت: همین آقا است که جلو تو می رود. نگاه کردم دیدم آقای بزرگواری پیش روی من راه می رود و اطراف او به قدر یک نفر خالی است و کسی در آن حریم وارد نمی شود. همان صدا به من گفت: وارد این حریم بشو و پشت سر آقا طواف کن. من فوراً پا در حریم گذاشتم و پشم سر حضرت ولی عصر (علیه السلام) می رفتم و به قدری نزدیک بودم که دستم به پشت آقا می رسید! آهسته دست به پشت عبای آن حضرت گذاشتم و به صورتم مالیدم، و می گفتم: آقا قربانت بروم ای امام زمان فدایت بشوم، و به قدری مسرور بودم که فراموش کردم به آقا سلام کنم. خلاصه همین طول هفت شوط طواف را بدون آنکه بدنی به بدنم بخورد و آن جمعیت انبوه برای من مزاحمتی داشته باشد انجام دادم و تعجب می کردم که چگونه از این جمعیت انبوه کسی وارد این حریم نمی شود».
سیده ارغوان حیدری، زن انتظار ظهور، ماهنامه شمیم یاس، سال سوم، شماره هفتم، مهر82، ص 7.
همان.
- علی اکبر نهاوندی، برکات حضرت ولی عصر، حکایات العبقری الحسان، تحقیق و بازنویسی: سید جواد معلم، مشهد، انتشارات تکسوار حجاز، چاپ سیزدهم، 1383.
- سید حسن ابطحی، ملاقات امام زمان، مشهد، کانون بحث و انتقاد دینی، چاپ دوم،
- سید جعفر رفیعی، ملاقات بانوان با امام زمان.
- سید جعفر رفیعی، ملاقات بانوان با امام زمان (ملاقات امام زمان 2)، ص 659، 260، 261.

 نظر دهید »

وظایف اجتماعی زنان در جامعه منتظر

14 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

وظایف اجتماعی زنان در جامعه منتظر
زنان جزء گروهی از منتظران حكومت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند، و  زمینه سازان ظهور علاوه بر رسالت فردی، در جامعه رسالتی دیگر نیز دارند  باید در جهت دگرسازی تلاش كنند. آنها با تبلیغ دین و اصلاح جامعه و با  ترویج اخلاق و فضایل درصدد مهیا كردن یك جامعه ایده آل مهدی پسند می باشند و  با دعوت به دین خدا، و توجه دادن به مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و  انجام وظایفی روح امید را در جامعه بشری، زنده می  كنند.


تربیت نسل منتظر

هیچ انقلاب و نهضتی، بدون مقدمه و زمینه  سازی به پیروزی نخواهد رسید. انقلاب جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه  الشریف نیز از این قانون مستثنا نیست؛ چون انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل الله  تعالی فرجه الشریف مهم ترین و عمیق ترین انقلاب ها جهانی است، و مربوط به  همه جهان می باشد. یكی از موارد زمینه سازی برای این نهضت عظیم، مهم ترین وظیفه بر دوش زنان باایمان است؛ زنانی كه تنها  به آماده شدن خود برای استقبال از امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف  راضی نمی شوند، بلكه خود را موظف می دانند كه این آمادگی را در سایرین هم  ایجاد كنند و تربیت منتظران واقعی بپردازند و در این مسیر حساس و بزرگ، نسبت به این وظیفه  عظیم، احساس تكلیف كنند و از زیر مسئولیت شانه، خالی نكنند. منتظران راستین  با ادای چنین تكلیفی ـ كه همان پرورش نسل منتظر است ـ راهی برای یاری  رساندن به امام خویش در زمان غیبت پیدا می كنند. اگر همه انسان ها در انجام  چنین هدفی، كوشا و پرتلاش باشند، علاوه بر اینكه خود جزء یاران امام علیه  السلام قرار می گیرند، بلكه صف یاران امام علیه السلام را هم افزایش می  دهند.در دعای منسوب به امام رضا علیه السلام به این مطلب اشاره شده است:

و ما را از كسانی قرار ده كه دین خود را  به وسیله آنها غلبه می دهی و به سبب ایشان یاری ولی خود را عزّت می بخشی و  غیر ما را «در این مقام» جای گزین ما قرار مده كه همانا جای گزین كردن غیر  ما به جای ما بر تو آسان است، ولی بر ما سخت (ناگوار) می باشد.[1]پس زنان باید این مقام را به منزله یك  رسالت الهی ـ كه خداوند بر دوش آنها قرار داده است ـ حفظ كنند و از خداوند  در انجام چنین مسئولیت خطیری، كمك و یاری بخواهند و با آماده كردن نسل منتظر، زمینه را برای ظهور و حكومت امام عجل الله تعالی  فرجه الشریف آماده كنند و بر نیروهای توان مند امام علیه السلام بیفزایند و  خود نیز با انجام چنین امر بزرگی در زمره یاران مهدی عجل الله تعالی فرجه  الشریف، در زمان غیبت، و رزمندگان راه او در زمان ظهور باشند.

[1]. «وَاجعلنا مِمّن تنتصر به لدینك و تعِزُّ به نَصْر‍ ولیّكَ. ولا تَسْتَبْدل بنا غیرَنَا فَاِنَّ استبدالك بِنا غَیرَ نَا عَلیكَ یَسیرُ وَ هُوَ عَلَیْنَا عَسیرُ.

 نظر دهید »

تست

14 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو
 نظر دهید »

زنان ایرانی و عاشورا

14 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

نقش زنان ایرانی در ترویج مکتب عاشورا

یکی از گروه‌های نقش‌افرین در نهضت عاشورا زنان بودند و اگر اسلام با قیام امام حسین (ع) زنده است، سهم بزرگی از آن مربوط به رشادت و شجاعت زنانی همچون حضرت زینب سلام الله علیها، خواهر امام حسین (ع) و بانوانی نظیر ام الکلثوم، سکینه و رباب است که در کربلا نشان دادند تکلیف اجتماعی و دینی خاص مردان نیست و امام حسین (ع) هم با علم به شهادتشان برای ادامه قیام و تحقق اهداف خود و رسوا کردن حکومت فاسد بنی امیه و برای جلوگیری از انحرافات و تحریف حقیقت عاشورا، اهل بیت را همراه خود برد و در واقع تلاش های بانوان حسینی تکمیل کننده قیام امام حسین (ع) بود و اگر امام حسین (ع) بدن اهل بین خویش به کربلای رفت بی‌شک و تردید،‌اصل واقعه کربلا و هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا وارونه جلوه می‌یافت و چه بسا به فراموشی سپرده می‌شد.

ر جامعه کنونی و عصر حاضر که از زنان به عنوان بزرگترین ابزار کار، در تبلیغ فساد و ترویج بی‌یند و باری استفاده می‌شود. زنان مسلمان و پاکدامن ایرانی در تبعیت از زنان اسوه عاشورایی موظفند نسبت به جدا کردن جریان حق از باطی در جامع و جهان حضور فعال داشته باشند و نشان دهند

زن و بویژه زن مسلمان به دور از مسائل سیاسی و اقتصادی و نظامی نیست و از ارزش‌های گرانبهایی برخوردار است و نباید مورد آلت دست افراد هوس‌باز قرار گیرد. زن ایرانی باید با صیانت از خون شهیدان کربلا و ایران اسلامی و با ایفای رسالت سنگین مادری در سنگر خانواده و حضور در عرصه‌های فرهنگی ،علمی، سیاسی را خون شهیدان و زنان عاشورایی را ادامه دهند.

زنان ایرانی می توانند با فراگیری درس‌هایی از مکتب زینب (س) و زنان عاشورایی، راه آن عزیزان را ادامه دهمد، درسهایی مانند عزت طلبی، شجاعت ، پاکدامنی و حجاب و بیداری در برابر  دشمنان اسلام و دفاع از مقام ولایت. زنان ایرانی موظفند در اصلی‌ترین هستند اجتماعی یعنی خانواده بستری مناسب برای رشد و بالندگی همسر و فرزندان خود فراهم کنند و با تببین آرمان های اسلامی به تربیت نسلی شهادت طلب کمک کنند.

اللهم ارزقنا شفاعت الحسین(ع)

 نظر دهید »

زنان شهید در عاشورا

14 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

زنان شهید در عاشورا
روز عاشورا در کربلا یک زن شهید شد و دو زن جنگیدند :

1- ام وهبّ :هنگامیکه عبدالله بن عمیر کلبی به شهادت رسید، همسرش ام وهب به قتلگاه آمده و در میان کشتگان به جستجوی جسد شوهرش پرداخت و در کنار بدن مطهر همسر نشست و شهادتش را به وی تبریک گفت و سپس اظهار داشت ،هَنیئالَکَ الجَنَّهَ اَسئَلُ الله الَّذی رَزَقَکَ الجَنَّهَ اَن یَصحَبَنی مَعَک .((بهشت برتو گوارا باد، از خدا میخواهم که مرا در بهشت همنشین و مصاحب تو گرداند)). در این هنگام شمر ملعون متوجه این بانو شد و به غلامش رستم دستور داد تا او را به شوهرش ملحق سازد، غلام آن خبیث هم از پشت سر درآمد و نا گهان با عمود آهنین بر سرش کوفت و او را به شهادت رسانید، او تنها زنی است که از لشکر امام حسین(ع) به شهادت رسید.1

2- بَحریّه :یکی از کسانی که در کربلا به میدان رزم قدم نهاد و به کارزار پرداخت ” بَحرّیه ” دختر مسعود خَزرجی همسر جناده و مادر عمروبن جناده است که پس از شهادت فرزندش؛ دشمن سر پسر را بریده و بطرف مادر که جلو خیمه بود، پرتاب کرد،مادرسر فرزند را برداشت و به سینه چسبانیدواحسنت و مرحبا گفت و سپس سر را با شدّت و حِدّت هر چه تمام تر بسوی دشمن پرتاب نمود ؛ بدین معنی : سری را که در راه خدا دادم پس نمگیریم . و با سر، یک نفر از دشمن را کشت، آنگاه ستون خیمه را گرفت و به دشمن حمله کرد و این رجز را میخواند :((پیر زنی هستم که در میان زنان هم ناتوانم که استخوانم سست و وساختمان وجودم فرو ریخته و اندامم ضعیف است ، امّا ضربات مهلکم را برشما وارد میسازم و از فرزندان فاطمه(س) دفاع میکنم )).امام حسین(ع) آمد و زن را به خیمه باز گرداند .2

3- مادر وهب بن عبدالله کلبی پس از کشته شدن فرزندش عمود خیمه را گرفت تا به دشمن حمله کند، حسین(ع)او رابر گرداند و فرمود : اِرجِعِی رَحمِکِ الله فَقَد وَضَعَ اللهُ عَنکَ اِلجهادَ. یعنی :((خدا ترا بیامرزد،برگرد که خدا جهادرا ازتو برداشته)).3

1- حیاه الحسین ج3/ص 214 - کامل ج3/ص391

2- حسین(ع) نفس مطئنه ص244(نوشته آیت الله محمد علی عالمی)

3- ابصارالعین ص133- قاموس الرجال7/129

 نظر دهید »

هدف اصلی قیام امام حسین

12 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

اصلاح مفاسد، هدف اصلی قیام امام حسین
در وصیتی که آن حضرت براي برادرشان محمد حنفیه مرقوم فرمودند، جملهي معروفی
1) یعنی من نه براي گردش و تفریح از مدینه بیرون ) « اِنّی لِمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لا بَطِراً وَ لا مُفْسِداً وَ لا ظالِماً » : است که میفرمایند
« وَ اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْ لاحِ فی أُمَّۀِ جَدّي صلی الله علیهو آله » میروم و نه براي این که فسادي در زمین راه بیندازم و ظلمی بکنم
انما » : نکتهاي وجود دارد. امام (ع) نفرمود « لِطَلِب الْاِصْلاح » فقط براي اصلاح در امت جدم خروج میکنم. اگر دقت کنیم، در تعبیر
یعنی من در جستجو و در پی اصلاح هستم. نظیر این تعبیر در سخنرانی « اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاح » : بلکه فرمود ؛« خرجت للاصلاح
2) این ) « وَ لکِنْ لِنُرِي اْلَمعالِمَ مِنْ دینِکَ وَ نُظْهِرَ اْلاِصْ لاحَ فی بِلادِك » : امام (ع) براي نخبگان و علما هم هست که فرموده بودند
خطبه زمانی ایراد شد که هنوز صحبت از خروج و مبارزه با یزید مطرح نبود. امام (ع) در آخر این خطبه دعا میکنند و خطاب به
خداي متعال میگویند: پروردگارا! تو میدانی که هدف ما از این فعالیتهاي سیاسی جز این نیست که معالم دین تو و معیارهاي
اسلامی را به مردم نشان دهیم؛ یعنی نشان دهیم دین چیست و نشانههاي آن کدام است و چگونه و با چه معیاري میتوان افراد
دو معنی میتواند داشته « نُظْهِر » دیندار و افراد بیدین را شناخت؟ و نیز هدف ما این است که اصلاح را در بلاد تو ظاهر کنیم. کلمه
باشد؛ اول این که یعنی روشن کنیم اصلاح چیست، و دیگر آن که یعنی اصلاح را تحقق بخشیم و بر فساد، ظاهر و غالب گردانیم.
. 2) بحارالانوار، ج 44 ، ص 329 ، باب 37 ، روایت 2 ) . 1) بحارالانوار، ج 44 ، ص 329 ، باب 37 ، روایت 2 )

 نظر دهید »

اطلاعیه نمایشگاه کتاب حوزه علمیه فاطمه الزهراء(س)خواهران

12 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

هوالحق

به اطلاع خواهران گرامی می رساند:

نمایشگاه کتاب حوزه در سالن اداره ارشاد و فرهنگ شهرستان مرند واقع در میدان مادر دایر است.

- ساعات بازدید از غرفه حوزه روزانه از ساعت 30/9تا 30/16

- بازدید از خودنمایشگاه ازساعت 8صبح لغایت 18 -

اتمام زمان بازدید 15آذر 93.

- کتابهای نمایشگاه با تخفیف 30 درصدی بفروش می رسد.

 نظر دهید »

در مقابل تبلیغات فریبنده چه باید بکنیم؟

12 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

در مقابل تبلیغات فریبنده چه باید بکنیم؟
بالا بردن سطح شناخت
باید شناخت، معرفت نسبت به اسلام، تشیع، خط امام حسین
علیهالسلام و امروزه خط امام خمینی قدس سره را تقویت کنیم. باید معرفت خود را تقویت کنیم تا دشمنان امان نیابند افکار ضد
امام (ره) را به نام خط امام (ره) معرفی کنند. این کاري بود که معاویه کرد، دیگران کردند، امروز هم اتباع معاویه همین کارها را
انجام میدهند. مواردي که امام (ره) صد درصد با آن مبارزه میکرد.
صفحه 58 از کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا (مجموعه سخنرانیهاي محمدتقی مصباح یزدي مرکز تحقیقات رایانهاي قائمیه اصفهان)

 نظر دهید »

زنانى که در بین راه مدینه تا کربلا به کاروان کربلا پیوستند:

11 آذر 1393 توسط ناطق اینانلو

زنانى که در بین راه مدینه تا کربلا به کاروان کربلا پیوستند:


1. ام وهب، همسر عبدالله بن حباب الکلبى:

ام وهب یکى از زنان شجاع و مجاهدى بود که نام اصلى او قمر دختر عبد از بنى فمر بن قاسم و همسر عبد الله بن عمیر از طایفه بنى عُلیم بود، چون شوهرش تصمیم گرفت از کوفه به یارى حسین «علیه السلام» بیرون بیاید ام وهب نیز اصرار کرد تا او را با خود ببرد.

در روز عاشورا وقتى عبدالله بن عمیر به میدان رفت او نیز چوبى به دست گرفت و به میدان شتافت. ولى امام حسین «علیه السلام» مانع او شد و فرمود: «زنان موظف به جهاد نیستند». اما پس از شهادت شوهرش به بالین او رفت و صورت او را پاک کرد و مى گفت: بهشت بر تو مبارک باد! از خدا درخواست مى کنم که مرا همراه تو قرار دهد که شمر، غلامش رستم را سراغ او فرستاد. آن غلام با عمود سر او را شکافت و به شهادت رسانید. ام وهب اولین زن شهید در روز عاشورا بود.

در برخى منابع ماجرایى مشابه این، ولى با تفاوت هایى درباره وهب بن عبدالله بن عمیر نقل کرده اند و زنى را که در کربلا به شهادت رسید همسر وهب مى دانند. از جمله علامه مجلسى در بحار الانوار مى نویسد: «وهب بن عبدالله کلبى از شهداى کربلاست. مادر و همسرش نیز در کربلا بودند و به شهادت رسیدند.»

شیخ عباس قمى به نقل از علامه مجلسى مى گوید: در حدیثى دیدم که ابن وهب نصرانى بود و با مادرش به دست حسین «علیه السلام» مسلمان شد؛ در مبارزه خود بیست و چهار پیاده و دوازده سوار را کشت و اسیر شد. او را نزد عمر سعد بردند و گفت: عجب شجاعتى دارى؟ سپس دستور داد سرش را بریدند و به لشکرگاه حسین «علیه السلام» انداختند. مادرش سر او را برداشت و بوسید و به لشکرگاه ابن سعد انداخت و به مردى خورد و او را کشت. سپس با تیرک چادر حمله کردو دو مرد دیگر را کشت. حسین «علیه السلام» او را فرمود: اى ام وهب، برگرد. جهاد از زنان برداشته شده. ام وهب برگشت و مى گفت: «الهى نا امیدم مکن، حسین «علیه السلام» فرمود: تو را خدایت نا امید نکند اى ام وهب».

سید بن طاووس در این باره مى نویسد: وهب بن جناح کلبى، همسر و مادر خویش را نیز با خود به کربلا آورده بود. در برخى روایات هم از دو «وهب» نام برده شده است. به هر حال همسر وهب اولین زنى بود که در سپاه حسین «علیه السلام» به شهادت رسید و مادر وهب از او راضى نشد مگر آنکه او را در رکاب حسین «علیه السلام» کشته ببیند و این در سایه تربیت حسینى و زهرایى «علیهاالسلام» و عشق به اهل بیت پیامبر «صلى الله علیه و آله» چیز تازه اى نیست.

2. ام خلف همسر مسلم بن عوسجه:

ام خلف از زنان نامدار شیعه در قرن اول هجرى است. وى با مسلم بن عوسجه - یار باوفاى حسین «علیه السلام» - ازدواج کرد که ثمره آن فرزندى به نام خلف بود. مسلم بن عوسجه و فرزندش در روز عاشورا در رکاب مولایشان حسین «علیه السلام» به شهادت رسیدند. ام خلف از زنان مؤمنه اى بود که محبت اهل بیت «علیهم السلام» سراسر وجودش را پر کرده بود. ام خلف که با همسر و پسرش در بین راه به کاروان حسین «علیه السلام» پیوسته بود پس از شهادت شوهرش مسلم، فرزندش را به میدان جنگ فرستاد. پس از شهادت مسلم بن عوسجه، امام حسین به فرزندش خلف فرمود: اگر به میدان روى و کشته شوى، مادرت تنها و بى کس خواهد بود، تو به سرپرستى مادرت سزاوارترى تا به جنگ.

ام خلف که شاهد این سخنان بود، در برابر فرزندش ظاهر شد و خطاب به او گفت: اى پسرم! نصرت و یارى فرزند پیامبر «صلى الله علیه و آله» را بر سلامت و امان خودت ترجیح ده؛ اگر سلامت خودت را برگزینى هیچ گاه از تو راضى نخواهم شد.

خلف با شجاعت به میدان رفت. ام خلف او را تشویق مى کرد و مى گفت: بشارت باد بر تو اى پسرم که به زودى از آب کوثر سیراب خواهى شد. خلف سى نفر از دشمنان را به قتل رسانید و خود در راه دفاع از دین و امامش به شهادت رسید. کوفیان سر او را به سوى مادرش انداختند. آن زن شجاع و وارسته سر فرزند جوان را به آغوش گرفت و بوسید و گریه سر داد به گونه اى که همه کسانى که شاهد این صحنه جانسوز بودند به گریه افتادند و شیرینى پیروزى ظاهرى دشمن را به کام آنان تلخ نمود.
3. ام عمرو جُنادة همسر جنادة بن کعب انصارى:

نامش بحریه بنت مسعود الخزرجى است. همسر جنادة بن کعب انصارى و از شهداى کربلاست. نامش را جنادة بن حرث هم نوشته اند که از طایفه خزرج بود. جنادة بن کعب از مکه به کاروان حسین «علیه السلام» پیوست و در روز عاشورا در حمله اول به شهادت رسید. پسرش عمروبن جناده نیز در کربلا شهید شد.

عمرو بن جناده انصارى از شهداى نوجوان کربلا بود و چون خواست به میدان رود امام فرمود: پدر این جوان کشته شده شاید مادرش راضى نباشد که به میدان رود، عمرو گفت: مادرم دستور داده که به میدان بروم و لباس جنگ بر من پوشانده است. عمروبن جناده 9 یا 11 سال بیشتر نداشت که به میدان رفت و شهید شد. سرش را براى مادرش انداختند. مادرش آن سر را برداشت و گفت: چه نیکو جهاد کردى پسرم، اى شادى قلبم! اى نور چشمم! سپس سر را به طرف دشمن پرتاب کرد و آن سر به مردى خورد و او را از پاى در آورد، سپس عمود خیمه را برداشت و حمله کرد که به وسیله آن بجنگد. امام حسین «علیه السلام» مانع او شد و او را به خیمه زنان برگرداند. نام عمروبن جناده در زیارت ناحیه مقدسه آمده است.
4. رویحه، همسر هانى بن عروه مرادى:

رویحه با ورود مسلم بن عقیل به کوفه، در منزل خود از او پذیرایى نمود. با شهادت مسلم بن عقیل و همسرش هانى بن عروه به اتفاق فرزندش یحیى در کوفه مخفى شد. با اطلاع از ورود امام حسین «علیه السلام» به کربلا، نزد حضرت شتافتند و یحیى در رکاب امام حسین «علیه السلام» به شهادت رسید. پدر این زن عمر بن حجاج در کربلا در لشکر عمر سعد بود و به موکلین آب فرات تأکید مى کرد نگذارند سپاه حسین «علیه السلام» به آب دسترسى پیدا کنند؛ اما این زن شجاع در محبت اهل بیت «علیهم السلام» همانند شوهرش هانى بود.

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

معاونت پژوهش مدرسه علمیه مرند

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • زنان
  • زنان
  • هفته پژوهش
  • صفر
  • صفر
  • همایش وحدت حوزه و دانشگاه
  • سی صفر
  • هفته پژوهش
  • فراخوان مقاله
  • دفاعیه تحقیق پایانی
  • نشست ها
  • نشست ها
  • ميلاد امام عسکری(علیه السلام)
  • پژوهشگران برتر
  • پژوهشگران
  • مناسبت
  • مقالات
  • جلسات دفاعیه
  • چکیده تحقیقات پایانی
  • کرسی آزاد اندیشی
  • خاطره نویسی
  • نتایج شورای علمی پژوهشی تحقیقات پایانی مدرسه

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس